Oxalys en Alon Sariel - Metamorfosi

Wanneer

om 20:15
Academiezaal

Categorieën

Dit is een UiTPAS activiteit.

Zoals de beeldende kunstenaars uit de neoklassiek teruggrepen naar de klassieke oudheid, grasduinden hun evenknieën in de 20ste-eeuwse muziek in manuscripten van de grote barokke en klassieke meesters, op zoek naar helderheid, evenwicht en uitgepuurde vormen.

In samenwerking met de Israëlische luitist en mandolinespeler Alon Sarielconfronteert Oxalys originele werken uit de barok met hun modernere toonzetting van grootmeesters uit de 20ste eeuw.


Igor Stravinsky is niet alleen de bekendste neoclassicist, hij schreef ook met Pulcinella het eerste volledige neoclassicistisch werk. Ook Ottorino Respighi verdiepte zich in oude compositietechnieken; dat bewijzen zijn orkestsuite Gli uccelli (De vogels), een barokparafrase voor klavecimbel en zijn Antiche arie e danze per liuto, drie suites die teruggaan naar oude luitmuziek. De Belgische vioolvirtuoos Eugène Ysaÿe deed ook zijn duit in het zakje met het openingsdeel van zijn tweede vioolsonate, opgedragen aan de Franse violist Jacques Thibaud. Hierin vinden we veelvuldige verwijzingen naar de prelude van Bachs derde vioolpartita. 
 
Alon Sariel & Oxalys verklanken de 20ste-eeuwse interpretatie van barok- en renaissancemuziek voor 21ste-eeuwse oren!

Programma:

U.W. van Wassenaer. Concerto Armonico nr. 2 

D. Gallo. Trio Sonata nr. 1 en nr. 2

I. Stravinsky. Pulcinella Suite

J.S. Bach. Preludio uit Partita nr. 3 in E, BWV 1006

E. Ysaÿe. Obsession uit Sonate nr. 2

A. Vivaldi. Mandolin (Violin) Concerto, RV316a, op 4. "La Stravaganza"

O. Respighi. Ancient Lute Airs & Dances, Suite nr. 3

Musici:

Alon Sariel - mandoline & luit

Shirly Laub, Frédéric d’Ursel, Anton Van Durme en William Adji - viool

Elisabeth Smalt - altviool

Justus Grimm - cello

Koenraad Hofman - contrabas

Naar top